تابلو چلنیوم چیست؟

چلنیوم چیست؟

شاید بتوان گفت در حال حاضر چلنیوم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد علت آن هم بعد از برجستگی حروف چلنیوم و نور بسیار خوب حروف و همچنین رنگ بندی متعدد آن می باشد.
معمولاً زمینه این تابلو از جنس کامپوزیت بوده و سیستم روشنایی آن لامپ های اس ام دی است. نرم‌افزار محبوب تابلو سازان کورل دراو بوده که برای طراحی به صورت خطی و برداری از آن استفاده می شود.

صوت بالا برای شماست 🙂

لطفا گوش کنید

کاربرد دستگاه cnc و لیزر در ساخت تابلوی چلنیوم:

برای این منظور ابتدا طرح مورد نظر طراحی شده و سپس روی ورق پلکسی گلاس توسط دستگاه لیزر برش می خورد و پس از آن قطعات برش خورده با لبه حروف چلنیوم لبه گیری می شود.تابلوی چلنیوم در تابلوسازی برند تابلو توسط دستگاه خم چلنیوم ساخته می شود.
این دستگاه لبه چلنیوم خام را خم کرده و برای زاویه ها و گوشه ها شیاری روی آن ایجاد می نمایدو سپس یک حروف ساز ماهر لبه را به ورق پلکسی برش خورده می چسباند. چسب مورد استفاده در این صنعت، چسب ۱۲۳ می باشد.
مرحله بعد برش ورق های پی وی سی به عنوان زیر سازی برای تابلو چلنیوم است که وظیفه این کار را دستگاه سی ان سی به عهده دارد.

جنس چلنیوم ( jhfg, ]gkd,l )

اولین بار در اسپانیا توسط کارخانه mci  با برند آلوراپید (Alurapid) بازار عرضه شد و جنس آن از یک آلیاژ مرغوب است که ترکیبی از آلومینیوم و استیل می باشد. این متریال در مقابل شرایط جوی مقاوم بوده و گرما سرما بارندگی و اشعه آفتاب تاثیری روی آن ندارد
علت استفاده از آلومینیوم در ساخت چلنیو م زنگ نزدن آن است و البته با نمای استیل در نتیجه تابلوهای چلنیوم مثل استیل براق است و زنگ هم نمیزند.
لبه چلنیوم : عمق نوار لبه چلنیوم در در سه سایز استاندارد ۷، ۹ و ۱۱ سانتی است. در بالای این نوار یک پلاستیک تعبیه شده که توسط چسب به پلکسی متصل می گردد ، در پایین این نوار هم یک لایه اسفنج یک سانتی متری قرار دارد که کف حروف را آب بندی کرده و مانع از ورود آب و گرد و غبار به داخل حروف برجسته چلنیم می شود.

در نتیجه داخل حروف همیشه تمیز بوده و فقط هر چند وقت یکبار باید روی حروف را دستمال بکشیم.
حروف چلنیوم بسیار سبک است و البته تو خالی تا بتوان در این محفظه خالی اس ام دی ها را برای تامین روشنایی جایگذاری کرد و در واقع چلنیوم ، حروفی سه بعدی است.

بورس تابلو چلنیوم در تهران تابلوسازی برند تابلو

جنس ورق پلکسی ( طلق )

پلکسی گلاس در واقع اسم یک جنس نیست بلکه در واقع یک برند است. مثل برند سونی و سامسونگ. به تعبیر دیگر طلق مورد استفاده در تابلوهای چلنیوم از متریال اکرولیک بوده که مقاومت بالایی در برابر نور آفتاب و سرما و گرما از خود نشان می دهد.
اگر بخواهم با شما صادق باشم با توجه به شرایط تحریم، متریالهای موجود در بازار اغلب چینی بوده و کیفیت مطلوبی ندارند ، اگر در خیابان های شهر دقت کرده باشید حتما دیده اید که بعضی تابلوهای چلنیوم رنگ و رو رفته اند. نا مرغوب بودن جنس ورق پلاستیک دلیل این اتفاق است.
در حال حاضر برند های مورد استفاده در ساخت تابلو چنلیوم ورق های چوچن، یرلانگ، سامیپکس ، بست که همگی اینها تایوانی بوده و کیفیت قابل قبولی دارند . ولی کلی ورق های متفرقه چینی در بازار وجود دارد اگر به دنبال ارزانی در ساخت تابلوی خود هستید در واقع پول خود را دور ریخته اید. و می بایست برای داشتن عمر بالا در تابلو از ورق با کیفیت استفاده کنیم.

پی وی سی در چلنیوم

زیر سازی کار اس ام دی ها روی آن نصب می شوند جنس پی وی سی بوده که ما برای حروف با قطر قلم استاندارد از نوع ۱۰ میل آن استفاده میکنیم و برای قطر قلم بالاتر از نوع ۱۶ میل ، بعضی از تابلو سازان برای ارزان ترشدن قیمت تمام شده از نوع ۸ میل استفاده می کنند.
در تابلو سازی برند تابلو پی وی سی ها با دستگاه سی ان سی برش میخورد و این امر موجب می شود که حروف به خوبی آب بندی شوند.

ترانس یا منبع تغذیه چلنیوم

در هنگام نصب تابلو ابتدا زیر سازی ها روی زمینه نصب شده و سپس سیم اس ام دی ها به پشت تابلو هدایت می شود و ترانس اس ام دی هم که حتماً باید ۱۲ ولت باشد در همان پشت تابلو کامپوزیت قرار می گیرد تا هم آب به آن نخورد و هم این که دیده نشود.
سیم های حروف برجسته چنلیوم ابتدا از پشت کار به صورت موازی به هم وصل می شود و سپس به منبع تغذیه سوئیچینگ متصل می گردد.

مزیت های تابلو حروف برجسته چلینیوم

۱ – عمر بالای تابلو 
۲ – قابل شستشو بودن آن
۳ – تنوع در رنگ بندی
۴ – طراحی و ساخت در اندازه دلخواه
۵ – مقاومت عالی در مقابل بارش باران و برف و گرما و سرما
۶ – درخشانی و جلب توجه فوق العاده تابلوی چلینیوم
۷ – ضد زنگ زدگی به علت کاربرد آلیاژ مرغوب
۸ – مصرف بسیار کم برق

میتوانید در اینترنت حروفهای برجسته را با عنوان Sign Letters جستجو کنید.

انواع مدل تابلوهای چلنیوم :

تابلوچنلیوم یک لایه و دو لایه
تابلو چلنیو م الماسی
تابلوی چلنیوم طلایی و استیل
تابلو جلنیوم پیکسلی
تابلو ی چلنیوم کریستال و رزینی
تابلو  پترن

نمونه کار تابلوسازی
5/5 (10 نظر)